Thursday, September 6, 2012

Tšillimoos

Sellel aastal kasvatasin esimest korda ise tšillisid - sordiks de cayenne. Veidike taustauuringut tehes sai selgeks, et tegu on kõige teravama kibepipraga. Nojah. Siiani oli kokkupuude ainult poest ostetud tšillipipardega, mis olid küll natuke vürtsikamad, kui paprika, kuid kannatasid ka täiesti niisama süüa. Ja nüüd siis minu piparde juurde - täiesti halba aimamata hammustasin esimesest piprakaunast küllaltki paraja tüki.. ja.. ja see oli mu elu KÕIGE teravam toiduelamus. Ja seda täiesti liialdamata. Ei aidanud piim, keefir, jogurt, mahl... mitte miski! Mu suu põles ja valutas vähemalt kaks tundi hiljemgi! Elu õpetab, mis muud.


Kuna tegu on tõeliselt vänge kraamiga, siis toidutegemisel piisab väga vähesest. Oma tavapärast chilli con carnet tehes olen muidu kasutanud 3- 4 tšillikauna, lisaks veel tšillipulbrit. Oma tšillipartiid kasutades olen piirdunud poole, äärmisel juhul ühe terve kaunaga. Ma ei väsi imestamast ja kordamast, et no küll on vänge kraam!

Mõtlesin, mis ma mõtlesin, aga välja ei suutnud mõelda, mida ma nende tšillidega ometi teen. Üks variant on see, et panen hakitult sügavkülma, teine on kuivatamine ning hiljem jahvatamine. Need kaks varianti lähevad küll tõenäoliselt töösse, kuid midagi huvitavat tuli veel leiutada. Ja ükskord toidublogisid sirvides komistasin juhuslikult Tuuli blogis oleva tšillimoosi otsa. Tundus põnev ja väärt ettevõtmine. Tegin retsepti küll endale natuke mugavamaks, kuid lõpptulemus sai vast sama hea, kui Tuulilgi.

Tšillikoguse kirjapanemisega tekib nüüd küll raskusi. Ma ise panin vast viis- kuus kauna. Kuid kui tegemist on mahedama kraamiga, siis võib rohkem panna. Usun, et iga moosikeetja saab maitse timmimiseks alati tšillit juurde lisada. Küll aga on minu retsepti lahutamatuks kaaslaseks kummikindad - ilma nendeta saab mitmeks päevaks tulitavad ja kipitavad sõrmeotsad. 

Antud kogustest saab ca 1,3 liitrit moosi.

2 kg punast paprikat
tšillipipart (mahedama partii puhul maksimaalselt 200 g, teravama partii korral piisab vaid mõnest kaunast)
1,5 dl punast veini
500 g suhkrut
1,5 tl soola

Tükelda paprikad ja tšillid pisikesteks tükkideks. Sega need veini, suhkru ja soolaga. Kuumuta moosi hästi vaiksel tulel kaane all ca tund aega. Seejärel püreeri saumikseriga kogu mass ühtlaseks ning kuumuta veel ilma kaaneta ca 40 minutit, et segu pakseneks ja omandaks moositaolise välimuse. Võib kasutada ka moosisuhkrut - siis on tulemuseks tšillimarmelaad.

Pane tšillimoos steriliseeritud purkidesse ja sulge.


No comments:

Post a Comment